Träningsråd för Dragon and Tiger Medical Qigong

Hej. Välkommen hit. Den här texten är skriven specifikt för dig som närvarade vid Bruce Frantzis workshop i det medicinska qigongsetet Dragon and Tiger i Malmö våren 2008, eller i den Instructor-training han höll i Brighton de två veckorna före workshopen. I texten kommer vi att förklara hur Frantzis lär ut, och varför du själv måste ha en hel del extrainformation för att få träningen att fungera effektivt för dig. Sedan kommer vi helt enkelt att ta en kort lista med olika råd om hur du bäst och säkrast bygger upp informationen du har fått, och hur du tränar den. För dig som närvarar vid Levande Stillhets uppföljningsworkshop på Dragon and Tiger så kommer vi att täcka samma material i större djup och detalj, och steg för steg gå igenom de olika nivåerna i varje övning, så att du förstår hur du bygger upp det bäst för din hälsa i det långa loppet. Du hittar också två texter länkade till Dragon and Tiger under sektionen Vad är qigong: texter. Om du vill ta en titt på setet så finns videon fortfarande på den här sajten under Bruce Frantzis Sverige 2008, och på Youtube (kom ihåg att videon bara visar rörelse 1, 2 och 4, skippar rörelse 3, och visar inte 5-7).

Först lite kort bakgrundsinformation om Bruce Frantzis sätt att lära ut. Den klassiska versionen att lära ut inom traditionell qigong och inom Taoismen är att lära ut sakta, steg för steg, i noggranna nivåer skräddarsydda efter eleven. Synen är att eleven kommer att träna resten av livet, så det är ingen brådska. Mycket få lärare idag är tränade i den versionen, men den har använts och testats i många tusen år och förblir den som är mest effektiv. Frantzis lärde ut så när han var yngre. Nu när han blivit äldre har han delvis ändrat sina mål till att kunna nå så många människor som möjligt, vilket gör att han lär ut stora mängder information på mycket kort tid. Det är en inställning som sätter mer fokus på dig som utövare att använda din intelligens och kunskap i att kunna dela upp och smälta träningen bit för bit själv, på egen hand. Han har själv sagt att en dags workshop med honom egentligen motsvarar att den informationen borde vara utspridd på minst ett år träningstid för utövaren - den är bara förpackad i snabbformat när han lär ut. Så du har två val: att träna fyrverkeriträning - det som är häftigt för dig just nu - eller att träna så att din träning håller och blommar upp för dig resten av livet. Ingen kan göra valet åt dig: välj vilken intention du vill ha. Tänk på att det bara är det andra valet som ger dig mest effektiv och djupgående effekt för hälsa. Det första är häftigt i som mest två-tre år, sedan lägger de flesta av. Våra system vet, utan att kunna formulera det, när vi luras att bara äta lösgodis; vårt sinne och kropp förstår att det inte är riktig mat som gör en mätt.

Vi på Levande Stillhet lär bara ut den andra versionen, den gamla, då vi har sett vad som händer med de utövare som inte kan den eller inte följer den i sin träning. Den fullt klassiska versionen tar mycket lång tid och är svår att använda här i Väst, men vi lär ut så nära den som vi kan: det är helt enkelt den som gör att qigong- och meditationsträning fungerar så effektivt och säkert som möjligt, och med absolut högst kvalitet.

Listan vi ska titta på här bygger givetvis på att du har valt att träna enligt den kompletta, gamla versionen. Vi kommer att ta en kort, enkel översikt över vad en nybörjare i Dragon and Tiger tjänar mest på att fokusera på, och sedan ta några av byggstenarna och hur du tränar dem i din egen, dagliga träning. Vi hoppas att du har nytta av det. Och tänk på en sak: om din träning får växa som ett träd så kommer den också att ge dig den godaste frukten under hela resten av ditt liv. Ingen blir mätt på maskrosor.


Hur bygger du bäst upp Dragon and Tiger?

Dragon and Tiger är en meridianqigong, det som lite felaktigt kallas "medicinsk qigong" här i Väst. Det innebär att den primärt arbetar med flöden ur meridiansystem, i det här fallet mestadels med de Åtta Extraordinära Meridianerna (för mer detaljer, se Dragon and Tiger under Levande Stillhets Kurser, och sedan Levande Stillhets olika qigongset). Men. I början bör du inte fokusera på det i din träning; det är mycket annat som behöver falla på plats först innan du ger dig in på att direkt flytta energi genom de olika generella yin/yangflödena i kroppen eller genom de Åtta. Samma sak gäller längre fram då man lär sig att verkligen intensivt jobba med sin wei qi i Dragon and Tiger: om inte det fysiska paketet är stabilt och avslappnat så kommer hela den träningsnivån också att gå snett.

Steg 1: bara rörelsen

Första steget för att lära dig all qigong är att bara bli avslappnat komfortabel och någorlunda säker på själva rörelserna du gör. Tillåter du inte detta steget att stabiliseras under lång tid hugger du din qigongträning i ryggen. Det lättaste sättet att använda just Dragon and Tiger är att fokusera större delen av din träning - kanske ända uppemot 80% - bara på rörelse 1 i början, och på att smälta den och alla de olika delarna av den. Du tränar dem först en efter en, och sätter sedan ihop dem till en helhet. Under ett träningspass kan du värma upp med några olika versioner av delarna i den, och sedan avsluta med fem-tio minuter av hela rörelsen, så gott du kan göra den just nu.

Steg 2: slappna av medan du gör rörelserna

Steget efter detta är helt enkelt att när du är någorlunda komfortabel med en rörelse, så börjar du fokusera på att få den mer och mer avslappnad. Både steg 1 och steg 2 fortsätter man med resten av livet i olika cykler, precis som de andra; allting väver sakta samman mer och mer och på allt djupare nivåer av kunskap, precision, och hälsoeffekt.

Steg 3: tänk på att om din qigongträning inte är avslappnad för ditt nervsystem så kan du lika gärna träna jympa istället

Se om du sakta kan börja bli mer medveten om hur du känner dig när du tränar. Detta är första steget i en lång och precis rad träningstekniker som till slut gör att du kan känna och slappna av ditt nervsystem direkt. Men i början gäller det helt enkelt att du börjar få lite koll på det. Om du känner dig spänd och stressad kan det bero på två saker när du tränar: det första är att du låter ditt dagliga stressmönster styra din träning. Det vill du försöka släppa och sakta ändra, för det är verkligen inte nyttigt för dig. Det andra är att du försöker göra för mycket i din träning, vilket kommer att utlösa stressmönsterna som du nog började träna för att bli av med, inte förstärka... Om du märker att du spänner dig, gör mindre. Gör bara armrörelsen, eller bara fotrörelsen, eller bara med en arm, tills du känner att du är på en nivå där du fortfarande kan stanna i din kropp och slappna av.

Steg 4: Testa litegrand av det du lärde dig på workshopen

För att bibehålla informationen så effektivt som möjligt är det bra om du bygger upp din träning som vi föreslå här - men också att du leker lite, och testar lite av de enklare grejerna du lärde dig på workshopen. Du bör inte göra det mycket, men gör det litegrand lite då och då, det kommer att göra att du behåller den informationen bättre, och vet vad det är du ska plocka fram när din träning utvecklas under årens lopp. Till exempel så kanske du ibland testar att flytta energin, eller att följa lite av råden du fick om vilka flöden det är som varje rörelse jobbar med. Återigen, om du bara gör detta kommer din träning att stagnera och inte bli vidare användbar för dig i det långa loppet, så kom ihåg att göra basträningen.

Steg 5: Strunta i fötterna under mycket lång tid

Rörelserna i Dragon and Tiger är ganska avancerade att få ihop i början. Vi råder dig verkligen att strunta i fotarbetet under mycket lång tid innan du har börjat smälta arm- och handrörelserna. Träna gärna fotarbetet separat, det är bra, men slösa inte tid på att lägga ihop det med hela rörelsen förrän du verkligen känner att allting sitter någorlunda ihop.

Steg 6: Strunta i andningen under mycket lång tid

Andningsträning är det mest missförstådda som finns i Väst. De gamla, kompletta traditionerna av andningsträning är enormt exakta i hur man bygger upp träningen, och exakt i vilka stadier, för att den ska fungera säkert. Mycket få i Väst kan den. De flesta västerlänningar bör inte träna andningsträning på minst tio år; först efter det brukar de ha lärt sig att slappna av nog inuti kroppen för att kunna göra den. Så i början av din träning, bara strunta i det. Slappna av; ju mer du slappnar av, desto mer slappnar din andning av, organiskt och naturligt, utan att du tvingar den. Undvik att länka rörelserna till din andning utan bara följ stegen vi har gått igenom här innan. Du kommer att andas till den dag du dör. Det är ingen brådska.

Steg 7: Släng inte energimässigt skräp på andra varelser

Tänk på att vara försiktig med "flicks" i Dragon and Tiger. Både de med händerna och de med fötterna. Du vill aldrig slänga dem på andra människor, djur eller träd, utan så gott du kan bara släng dem ut i tom luft, kanske med fokus på några meter bort från dig. Du kan läsa mer om dem i papperet ni fick inför workshopen i Malmö, med förklaringar på exakt varför. Om du slänger det på andra varelser så slänger du det energimässigt tillbaka på dig själv - det tar bara lite längre tid innan det kommer tillbaka till dig i någon annan, negativ form istället, så bespara dig det genom att slänga det ut i tom luft där ingen står, kanske med fokus på fem-sex meter bort.


Sådär. Det var allt för den här genomgången. Det finns volymer mer att skriva om Dragon and Tiger och hur man bygger upp qigong, men jag tror att det här är en bra start. Tipsen här ovan kan man träna i flera år och få enormt bra hälsoeffekter från, och det är den sortens stadigt, lugnt uppbyggda träning som gör att traditionell qigong verkligen blommar upp för dig i det långa loppet, och kan utvecklas och gå djupare så effektivt och säkert som möjligt. Vi hoppas att du har haft nytta av den här texten, och önskar dig lycka till med din träning.